Aanmaken van een nieuw dossier

Voeg een dossier toe

Dit kan vanaf je lijst van Dossiers. Kies ‘Voeg Dossier Toe’ onderaan in het actie-menu.

A screenshot of a cell phone

Description automatically generated

De naam van het dossier is vrij te kiezen. Best gebruik je een standaardformaat voor je kantoor.

Het CRM-nummer kan je invullen om gegevensuitwisseling met je CRM-oplossing mogelijk te maken. In BRIO bijvoorbeeld zou dit het ‘Dossier Deel1’ nummer zijn.

Een dossier wordt opgemaakt in 1 taal. De keuze kan later niet meer worden aangepast. Alle rapporten en opbouw van historiek worden in die taal bewaard.

Indien je de klant een kost aanrekent voor het gebruik van myFaro kan je dit hier aanduiden. Dit wordt mee opgenomen in het rapport met het overzicht van de dossiers dat je terugvindt in het dashboard.

Je geeft aan welke licentie formule je wil en aan welke adviseur het dossier toebehoort. Je kan later nog andere adviseurs toekennen maar er is maar 1 hoofd-adviseur/eigenaar van een dossier.

Je kiest ook het formaat voor het dossier. We ondersteunen drie formaten:

  • Samenwonend: het dossier is opgemaakt voor twee personen; de relatie wordt bepaald via de burgerlijke stand en het stelsel;

  • Alleenstaand: het dossier wordt opgemaakt voor een natuurlijke persoon;

  • Vennootschap: het dossier wordt opgemaakt voor een vennootschap.

Pas op: je kan een dossier later van formaat veranderen maar je kan niet terugkeren naar een ‘vennootschap’. Dus eenmaal je een dossier hebt aangemaakt voor 1 of twee natuurlijke personen kan je niet meer terug.

Bewaar en vul aan

Kies ‘Bewaar Dossier’ onderaan in het actie menu om de rest van de gegevens aan te vullen.

Algemene dossiergegevens

Deze gegevens zijn de gegevens die je in het aanmaakscherm reeds invulde en die je hier nog kan aanpassen.

Gezinssituatie & hoofdpartij(en)

Voor dossiers met natuurlijke personen zijn alle benodigde infovelden aanwezig voor een volledige identificatie van de hoofpartijen in het dossier.

  • Gegevens van de identiteitskaart

  • Contactgegevens

  • Professioneel statuut en beroep

  • WG/FT-risico-parameters

Belangrijk is om het e-mailadres reeds in te geven dat de klant kan gebruiken om in te loggen in zijn of haar dossier. Beide partners kunnen een aparte login krijgen. Dit is belangrijk om later compliancedossiers te kunnen aftekenen op naam.

A screen shot of a computer

Description automatically generated

Belastingen en successie

De woonplaats en gewest bepalen de tarieven voor de erfenisrechten.

Wat gebeurt er met de verschillende soorten bezittingen als partner 1, partner 2 of de gemeenschap overlijdt? Met Voeg standaardsuccessieverdeling toe bepaal je op dossiervlak hoe die verdeling er standaard zal uitzien. Je bepaalt per bezittingsklasse en bezittingstype wie de eigenaar wordt. Alle andere bezittingen volgen op de standaardverdeling.

Zie hoofdstuk ‘Toekenning na overlijden’ voor meer informatie omtrent het aanduiden van successieverdelingen.